Hujan Lebat Malam Itu.

Hujan lebat malam itu. Aku memanyungi dia. Dia yang hanya tinggi paras bahu aku, sedang berpeluk tubuh cuba untuk memanaskan diri. Matanya meliar. Mencari tempat berteduh yang selesa agaknya. Angin yang membawa hujan malam itu terus memeluk kami berdua tanpa memberi secebis peluang. Sejuk. Dahinya berkerut dan matanya terus meliar. Mencari tempat berteduh yang selesa agaknya. Aku terus memerhati. Kemudian matanya mula membulat. Seolah tertarik pada sesuatu. Mungkin dia sudah jumpa tempat berteduh yang selesa agaknya. Tanpa sebarang kata-kata yang keluar dari mulutnya selain dari mengukir semyuman, dia terus berlari ke arah sana. Dan aku dapat rasa, setiap langkah yang dia ambil ketika dia sedang berlari itu, hatinya sedang bersorak gembira. Tidak sabar untuk sampai ke destinasi. Tempat yang ingin dia tuju. Tempat yang dia cari-cari beberapa minit yang lalu. Yang pasti, akan membuatkan dia selesa.

Aku masih ditempat yang sama. Bersama payung. Hanya memanyungi diri sendiri. Memerhatikan dia yang semakin jauh. Semakin samar. Dan terus hilang. Sudah sampai ditempat berteduh yang selesa agaknya.

Hujan masih lebat, dan kilat sabung-menyabung.

Tiada ulasan: